Απάτες μέσω sms και internet:ΠΡΟΣΟΧΗ,μάθετε τους νέους τρόπους εξαπάτησης των πολιτών.

Cybercrime

Νέους τρόπους για στοχευμένες επιθέσεις και εξαπάτηση πολιτών μέσω Διαδικτύου βρίσκουν τα τελευταία χρόνια οι επιτήδειοι, εκμεταλλευόμενοι καταλλήλως την πληθώρα των πληροφοριών που υπάρχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 Όπως αναφέρει στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, «Πρακτορείο 104,9 FM», ο προϊστάμενος της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος, Αθανάσιος Χαλκιάς, Αστυνομικός Υποδιευθυντής, ο κυρίαρχος τρόπος δράσης, που απασχολεί πολύ και τακτικά τις Αρχές είναι ο «man in the middle» (ενδιάμεσος).

banner-orizontio

Τύπος απάτης 1: «man in the middle»

«Ας υποθέσουμε ότι υπάρχει κάποιος επιχειρηματίας εδώ στην Ελλάδα και συνεργάζεται με επιχειρηματία από το εξωτερικό, κάνοντας εισαγωγές προϊόντων. Κάποιοι απατεώνες καταφέρνουν να παρεισφρήσουν στο δίκτυο των υπολογιστών της ελληνικής εταιρείας και να παρακολουθούν τα μηνύματα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αφού πλέον οι εταιρείες επικοινωνούν μέσω email», περιγράφει ο κ. Χαλκιάς.

«Κάποια στιγμή, αφού παρακολουθούν, στέλνουν μήνυμα στον επιχειρηματία και αναφέρουν ότι έχει αλλάξει ο τραπεζικός λογαριασμός, στον οποίο καταθέτουν χρήματα για τα εισαγόμενα προϊόντα. Ο επιχειρηματίας συνήθως δεν προλαβαίνει να αντιληφθεί (τι γίνεται), καταθέτει χρήματα και πολύ απλά τα χρήματα χάνονται», εξηγεί.

Ο τρόπος για να προστατευτούν οι επιχειρηματίες είναι πάρα πολύ απλός, αναφέρει ο κ. Χαλκιάς. Κάθε φορά που γίνεται οποιαδήποτε διαφοροποίηση στα στοιχεία συναλλαγής, μπορούν να χρησιμοποιούν παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας, για να εξακριβώσουν αν αυτή ισχύει. «Να επικοινωνούν τηλεφωνικά ή με φαξ με την εταιρεία από την οποία εισάγουν, αμέσως μόλις διαπιστώσουν κάποια αλλαγή και να εξακριβώσουν αν έχει αλλάξει ο λογαριασμός».

Μόνο πέρυσι, με αυτό τον τρόπο δράσης απατεώνων, το χρηματικό ποσό που κινδύνευσε να χαθεί φτάνει τα τρία εκατομμύρια ευρώ και αυτό προκύπτει μόνο από τις μηνύσεις που κατατέθηκαν σε δύο μόνο υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, στην Υποδιεύθυνση Θεσσαλονίκης και στη Διεύθυνση Αθηνών.

Πέρα από τις δικονομικές ενέργειες, τα στελέχη της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος καθοδηγούν τον επιχειρηματία ή τον ιδιώτη που έπεσε θύμα απάτης πώς να κινηθεί περαιτέρω για να προλάβουν τη ζημία.

«Για παράδειγμα, καθοδηγούμε τον επιχειρηματία για το ποιες πρέπει να είναι οι επόμενες ενέργειές του με το τραπεζικό ίδρυμα με το οποίο συνεργάζεται, ύστερα πώς να ελέγξει το υπολογιστικό του δίκτυο, προκειμένου να διαπιστώσει αν υπάρχει κάποιο κακόβουλο λογισμικό και πώς να το εξολοθρεύσει», σημείωσε.


Η πιο απολαυστική Ελληνική και ξένη μουσική, 24/24 σας περιμένει στο :www.palettino.gr/radio


Τύπος απάτης 2: Διαγωνισμοί μέσω social media

Μια δεύτερη διαδεδομένη πρακτική απάτης προς μεμονωμένους χρήστες είναι οι διαγωνισμοί που γίνονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως επισημαίνει ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής.

Πώς γίνεται συνήθως η απάτη;

Δίνεις τον αριθμό του κινητού σου και αυτομάτως εγγράφεσαι σε υπηρεσία υψηλής χρέωσης.

«Ζητούν τη συμμετοχή σου σε ένα διαγωνισμό, σου λένε πολύ απλά ότι κέρδισες, μπαίνεις σε μία άλλη σελίδα, καθώς σου ζητούν τα προσωπικά σου στοιχεία, όπως κινητό τηλέφωνο και διεύθυνση. Μόλις όμως καταχωρήσεις στην πλατφόρμα το κινητό σου τηλέφωνο, εγγράφεσαι εν αγνοία σου σε συνδρομητική υπηρεσία υψηλής χρέωσης, με αποτέλεσμα την υπέρογκη χρέωση του τηλεφωνικού σου λογαριασμού».

Η παγίδα της αληθοφάνειας

Αυτά τα μηνύματα θέλουν πάρα πολύ μεγάλη προσοχή, γιατί συνήθως χρησιμοποιούν στοιχεία και λογότυπα γνωστών εταιρειών και παρουσιάζονται εξαιρετικά αληθοφανή, υπογραμμίζει ο κ. Χαλκιάς.

«Καλό είναι να μη δίνουμε τον τηλεφωνικό μας αριθμό, εκτός αν είμαστε πολύ σίγουροι. Ας μπούμε στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας ή ακόμη και στην ηλεκτρονική σελίδα της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, καθώς υπάρχει ενημέρωση από το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ.».

Μη μιλάτε με αγνώστους με ανοιχτή την κάμερα της συσκευής

Κλείνοντας τη συνέντευξή του, ο Προϊστάμενος της Υποδ/νσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος δίνει μια βασική αρχή προστασίας των χρηστών ανηλίκων και ενηλίκων.

«Δεν πρέπει να μιλούν με αγνώστους με ανοικτή κάμερα γιατί το πιο πιθανό είναι να βινεοσκοπηθούν ή να εκβιαστούν για διάφορους λόγους. Τα παιδιά δεν μπορούν να μένουν ανεξέλεγκτα», σημειώνει.

 

banner-orizontio

Υποκλοπή στοιχείων καρτών πληρωμής

Η εκτεταμένη χρήση καρτών πληρωμής για ηλεκτρονικές συναλλαγές, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τους χρήστες τους, αφού ελλοχεύουν αρκετοί κίνδυνοι που μπορεί να οδηγήσουν στην υποκλοπή των στοιχείων αυτών. Η μη αυτοπρόσωπη παρουσία του αγοραστή και η άγνωστη ταυτότητα του πωλητή (ή … υποψήφιου απατεώνα) έχουν συμβάλει στην αύξηση των περιπτώσεων απάτης, με την χρήση καρτών πληρωμής στο Διαδίκτυο.
Οι πιο διαδεδομένοι μέθοδοι αλίευσης καρτών πληρωμής, είναι οι ακόλουθοι:
Πλασματική ιστοσελίδα πώλησης προϊόντων – υπηρεσιών. Με αυτό τον τρόπο, ο απατεώνας καταφέρνει να συγκεντρώνει στοιχεία και αριθμούς καρτών πληρωμής χρηστών του διαδικτύου, οι οποίοι έχοντας εξαπατηθεί, νομίζουν ότι πρόκειται για κάποιο διαδικτυακό κατάστημα και κάνουν τις αγορές τους.
Οι δράστες καταφέρνουν να αποκτούν φυσική πρόσβαση στα στοιχεία πιστωτικών καρτών πολιτών, σημειώνοντας αυτά και εν συνεχεία τα χρησιμοποιούν σε διαδικτυακές αγορές, καθώς για τις αγορές αυτές δεν είναι απαραίτητη η φυσική κατοχή της κάρτας πληρωμής, παρά μόνο τα στοιχεία αυτής.
Εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού παρακολούθησης και καταγραφής δραστηριότητας του χρήστη, κατά τη πλοήγησή του στο διαδίκτυο. Κατά τη πραγματοποίηση διαδικτυακών αγορών, το εν λόγω κακόβουλο πρόγραμμα καταγράφει και υποκλέπτει τα στοιχεία που εισάγονται στις φόρμες πληρωμής.
Επικοινωνία με τη ΔΔΗΕ
Η Υπηρεσία έχει αναπτύξει το Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο «CYBERALERT», με το οποίο οι πολίτες και οι επιχειρήσεις μπορούν να επικοινωνούν 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, για να ζητήσουν βοήθεια σε περίπτωση κινδύνου ή απειλής, να πραγματοποιήσουν καταγγελία ή να ζητήσουν συμβουλές – καθοδήγηση για θέματα ηλεκτρονικού εγκλήματος.
Η επικοινωνία με το CYBERALERT πραγματοποιείται είτε τηλεφωνικά στον τηλεφωνικό αριθμό 11188, είτε μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο ccu@cybercrimeunit.gov.gr είτε μέσω των εφαρμογών CyberKid και FeelSafe.

«Να θυμάστε όλοι ότι ο εικονικός κόσμος του διαδικτύου έχει πραγματικές συνέπειες στη ζωή μας».


Αν σας άρεσε το άρθρο, κάντε Like” στην σελίδα μας στo Facebook και θα έχετε άμεση ενημέρωση για κάθε νέα μας δημοσίευση.

spring summer collection banne2

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *